טנטרה – זה חווית ניגודים היוצרים שלם!

עבודה עם התודעה במסורת הטנטרית היא בעלת מספר שכבות. שכבות אלה מתבטאות בתרגולים המחולקים לעקרון (דרך) ימין ועיקרון (דרך) שמאל.

נזכיר כי דרך הימין (הדרך הנכונה) היא מדיטציה, צום, פראניאמה (נשימה יוגית), מנטרות, סגפנות, וכו ‘ נחשבת לתנאי מוקדם לטיהור ואימון התודעה והגוף. במסגרת התרגולים האלה מקבל המתרגל את הכישורים הראשונים לכניסה למצבי תודעה אלטרנטיביים, נפטר מתחושות פסיכולוגיות גוזלות אנרגיה כגון רחמים עצמיים וחשיבות עצמית – מושגים הלקוחים מתוך נגואליזם (nagualism) וכן מוזכרים בספריו של קרלוס קסטנדה. תחושות אלה מבטאות באופן המדויק ביותר את הפגיעה הפסיכולוגית הנגרמת על ידי החברה וקיום תחושות אלה אינו מאפשר עבודה רצינית ומעמיקה עם התודעה.

כאשר אומרים שבמסורת הטנטרית קיימים תרגולים רבים יותר שאינם קשורים לסקס, מתכוונים בדיוק לתרגולים האמורים. וכך צריך להיות כי רבים רוצים ללכת בדרך זו, אך אחדים בלבד הצליחו לצעוד בה עד סיומה.

תרגולי דרך הימין יכולים לתרום דברים רבים וניתן לא להמשיך הלאה אלא להסתפק בהם ללא סיכון. אך דרך הימין תמיד מעט מנותקת מהחיים. הדבר מוצדק זמנית על מנת להגן על הנֶבֶט הפנימי החלש עדיין מפני הרגשות העזים, סערות של תשוקה וזעם העלולים להרוס אותו בטרם יתחזק. אך כדי שהנבט לא יהפוך לצמח חממה כאשר שינוי טמפרטורת הסביבה ב-2-3 מעלות יהיה קטלני עבורו, ניתן לו הזדמנות להתחשל ולהפוך לצמח בוגר, המעורב בכל היבטי החיים עד הקיצוניים שבהם לרבות המוות עצמו.

דרך השמאל היא אחרת. לא במקרה היא מכונה נתיב הגיבורים. בדרך השמאל מאמנים את התודעה בשיטות המשנות את תכונותיה בעוצמה רבה יותר מאשר אסנות ומדיטציה בלבד. במסגרת תרגולים בהשפעת סקס, אלכוהול, סמים, טקסי אגהורה (Aghora – פולחן שיווה קיצוני) קשה יותר לשמור על רמה גבוהה של מודעות מאשר בעת מדיטציה על מזרן. לכן הסיכון גבוה יותר, סיכון להשתגע מפחד מוות אשר מופיע לעיתים בעוצמה כה רבה. סיכון להתמכר לסם, לאדם איתו אתה חווה אושר שמימי. סיכון זה פוחת כאשר אדם המתחיל בדרך זו כבר מוכן לכך.

השכבות שאותן עוברת תודעתנו מקבילות באופן מסוים לכיוונים האלה.

השכבה השכלית הראשונה, שעלינו להתמודד איתה, אלה קביעות שכליות: טוב, רע, נקי, מלוכלך, יושר-רמאות, טוב ורע וכו. כל אחת מהקביעות האלה אינה אלא תוצאה של החינוך שקיבלנו במשפחה ובסביבה החברתית בה גדלנו ובא אנו חיים, המושגים והקטגוריות שלה. אלה דברים הכרחיים לחלוטין על מנת לחיות בחברה, אך על מנת לעבור את השכבה זו חשוב להבין שמושגים האלה הם שרירותיים ויחסיים. יש להפסיק להעריך באופן קשיח את ההתנהגות הפנימית והחיצונית שלנו בכל זמן ובכל מקום. ללא התגברות על השכבה הזו, קשה ביותר להתקדם בדרך. ככל שתגבר האנרגיה של התרגולים, המחסומים האלה יופיעו במהירות מדהימה וכל התקדמות תיעצר.
דוגמה: באחד הסמינרים שלנו החלטנו לעשות תרגיל בצורת כוכב עם קבוצה של אנשים מנוסים(!). בתרגיל זה גבר או אישה נמצאים במגע עם חמישה אנשים בעלי המין הנגדי. אנחנו לא נוהגים לקיים מגע מיני במסגרת הסמינרים שלנו, אך האמינו שמגעים גופניים ואנרגטיים מעניקים המון. למרות שאנשים שהשתתפו בתרגיל זה לא היו מתחילים כלל, הם עברו סמינרים רבים וחווה דברים רבים, אך עדיין בהקשר זה (הרי תרגול עם מספר אנשים בו-זמנית מעניק תוצאה חזקה בהרבה מאשר עבודה בזוגות) עלה להם מספר רב של קביעות מאותה רמה ראשונה והדבר הקשה מאוד על התעמקות בתרגול. עלו פחדים רבים ואלימות בקרב נשים מול קבוצת גברים וגברים מול קבוצת נשים.
לכן איני מסכימה לגמרי עם מתרגלי טנטרה מסוימים הטוענים כי תרגולי טנטרה ללא מגע מיני זו רמה של גן ילדים ושחייבים ישר לפעול על אמת.

הרי ללא גן ילדים, בלי לפתח את המודעות, בלי להשתחרר מעיוותים שכליים ולכל אחד יש רבים כאלה, כל אחד שמוכן “להסתער” אל התשוקות המיניות, עדיין לא יגיע לעומק. אתה יכול לחשוב שאתה מבצע תרגול אמיתי, אך יהיה זה משחק על פני המים. לא ניתן להגיע מייד לעומק.
כדאי להגיעה לעומק הדברים רצוי לתרגל את הטנטרה משני צדדיה כל נוכל לחזק את הרוח ולהגיעה לרמת אנרגיע מספיקה כדאי לחוות חוויות עמוקות הלא ניתנות לחוויה בצורה רגילה של חיינו.
(יש לזכור בטנטרה ימנית והשמאלית רק השילוב ביניהם מהווה איזון תרגול שאחד מהם ללא החלק השני יביא את האדם לחוסר איזון ובעיות הן בחיים והם בבריאות)
בדומה לכך אנו רואי שילוב של אינג ויאנג בכל אחד ואדם ובכל היקום.

טנטרה זה שני ניגודים היוצרים אחד שלם!